خبرها را با تلفن و ایمیل به ما برسانید. غلامعلی صمیمی: تلفن ۰۹۱۳۱۵۲۶۰۴۵ (ایمیلsamimi2008@yahoo.com)

بایگانی

مرداد 1399 (10)
تیر 1399 (12)
خرداد 1399 (14)
اردیبهشت 1399 (8)
فروردین 1399 (6)
اسفند 1398 (14)
بهمن 1398 (13)
دی 1398 (4)
آذر 1398 (13)
آبان 1398 (11)
مهر 1398 (17)
شهریور 1398 (13)
مرداد 1398 (12)
تیر 1398 (15)
خرداد 1398 (35)
اردیبهشت 1398 (18)
فروردین 1398 (9)
اسفند 1397 (19)
بهمن 1397 (17)
دی 1397 (12)
آذر 1397 (22)
آبان 1397 (8)
مهر 1397 (14)
شهریور 1397 (25)
مرداد 1397 (14)
تیر 1397 (19)
خرداد 1397 (24)
اردیبهشت 1397 (19)
فروردین 1397 (5)
اسفند 1396 (22)
بهمن 1396 (35)
دی 1396 (36)
آذر 1396 (33)
آبان 1396 (22)
مهر 1396 (14)
شهریور 1396 (16)
مرداد 1396 (12)
تیر 1396 (15)
خرداد 1396 (22)
اردیبهشت 1396 (32)
فروردین 1396 (10)
اسفند 1395 (47)
بهمن 1395 (40)
دی 1395 (35)
آذر 1395 (35)
آبان 1395 (48)
مهر 1395 (32)
شهریور 1395 (19)
فروردین 1395 (13)
اسفند 1394 (39)
بهمن 1394 (33)
دی 1394 (29)
آذر 1394 (42)
آبان 1394 (33)
مهر 1394 (41)
شهریور 1394 (30)
مرداد 1394 (46)
تیر 1394 (21)
خرداد 1394 (37)
اردیبهشت 1394 (26)
فروردین 1394 (8)
اسفند 1393 (19)
بهمن 1393 (34)
دی 1393 (40)
آذر 1393 (45)
آبان 1393 (25)
مهر 1393 (22)
شهریور 1393 (22)
مرداد 1393 (14)
تیر 1393 (15)
خرداد 1393 (28)
اردیبهشت 1393 (34)
فروردین 1393 (16)
اسفند 1392 (28)
بهمن 1392 (42)
دی 1392 (30)
آذر 1392 (17)
آبان 1392 (21)
مهر 1392 (26)
شهریور 1392 (25)
مرداد 1392 (32)
تیر 1392 (32)
خرداد 1392 (22)
اردیبهشت 1392 (35)
فروردین 1392 (24)
اسفند 1391 (37)
بهمن 1391 (28)
دی 1391 (23)
آذر 1391 (22)
آبان 1391 (44)
مهر 1391 (21)
شهریور 1391 (27)
مرداد 1391 (19)
تیر 1391 (25)
خرداد 1391 (20)
اردیبهشت 1391 (16)
فروردین 1391 (18)
اسفند 1390 (43)
بهمن 1390 (30)
دی 1390 (47)
آذر 1390 (47)
آبان 1390 (33)
مهر 1390 (29)
شهریور 1390 (29)
مرداد 1390 (31)
تیر 1390 (40)
خرداد 1390 (61)
اردیبهشت 1390 (50)
فروردین 1390 (69)
اسفند 1389 (69)
بهمن 1389 (43)
دی 1389 (40)
آذر 1389 (72)
آبان 1389 (1)
آبان 1388 (5)
مطالب قبل از آذر ۸۹

آمار سایت

 كل مطالب:

 بازدیدهای امروز:
 بازدیدهای دیروز:
 بازدیدهای این ماه:
 بازدیدهای ماه قبل:
 كل بازدیدها:
flag counter
امروز عصر پنجشنبه 89/9/11 ساعت 14 حاج فرج الله مختار و همسرش حاجیه عصمت جلال از حج تمتع تشریف می‌آورند و در فرودگاه شهید صدوقی یزد مورد استقبال بستگان واقوام و آشنایان قرار می‌گیرند و فردا به زادگاه خود چوپانان تشریف می‌برند.
()
  موضوع: مسافرت و زیارت ،  نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 11 آذر 1389 ساعت 04:33 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی
ساخت و ساز مسکن مهر در جندق آغاز شد. این طرح در شرق شهر جندق اجرا می‌شود و پیمانکار آن آقای حشمت اهل جندق است. تاکنون ۱۲۰ نفر برای مسکن مهر جندق ثبت نام کرده‌اند.
[خبر از : سید علیرضا طباطبائی - رئیس شورای شهر جندق]
()
  موضوع: خبرهای منطقه ،  نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 11 آذر 1389 ساعت 04:29 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

شقایقهای کویر، بزرگداشت شهدای دهستان چوپانان امروز پنجشنبه ۱۳۸۹.۹.۱۱ از سوی ستاد بزرگداشت شهدا و رزمندگان چوپانان در مسجد جامع چوپانان برگزار می‌شود. شهدای فصل پاییز چوپانان شامل شهید مصطفی یزدانی، شهید علیرضا کاظمی و شهید رمضانعلی یزدانی هستند.

شهدای چوپانان

() نظرات
  موضوع: رویدادهای ویژه ،  نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 11 آذر 1389 ساعت 04:25 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی
مؤسسه خیریه حضرت ولی عصر زیر نظر بهزیستی در جندق تأسیس شد. هدف این موسسه تأمین کمک هزینه درمان بیماران صعب العلاج، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه دانشجوئی میباشد.
[خبر از : سید علیرضا طباطبائی - رئیس شورای شهر جندق]
()
  موضوع: خبرهای منطقه ،  نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 11 آذر 1389 ساعت 04:24 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

آقای مهدی افضل که پیش از این بخشهای دیگری از تاریخچه چوپانان را به نگارش در آورده بود این بار در مورد چگونگی مدیریت چوپانان و امور عمرانی و نیز اوضاع اجتماعی آن زمان سخن گفته‌اند. رونوشت مقاله ایشان را [با اندکی ویرایش] در اینجا می‌بینید. برای مشاهده اصل آن به آدرس زیر بروید:

http://choopananhistory.blogfa.com

(دنباله بخش قبلی ...)

۴- آسیاب آبی
گفته شد که استاد نصیر، آب قنات را در مرتفع‌ترین محل که مطلوب‌ترین بود، با هدف اینکه آسیابی را به گردش وادارد ظاهر کرد. آنجا دقیقا وسط خیابان اصلی کنونی بود. آب در حوضی کوچک که دربی چوبی داشت به سه قسمت تقسیم گردید، قسمتی در ادامه قنات به پایین هدایت شد که بعد از تامین آب شرب ساکنین پایین خیابان توسط جوی سمت راست راهی دشت می‌شد. قسمتی از آب با فاصله کمی ظاهر و ضمن تامین آب شرب ساکنین بالای خیابان توسط جوی سمت چپ به دشت سرازیر می‌گشت. قسمتی هم به منبعی به نام تنوره آسیاب می‌ریخت که پس از به حرکت درآوردن آسیاب که در سمت چپ خیابان احداث شده بود در جوی سمت چپ روان می‌شد. [توضیح: منظور از طرف چپ و راست، هنگامی است که در بالای خیابان اصلی و رو به دشت قرار گیریم]

این آسیاب که قدمتش کمتر از قلعه نیست، سالها آرد مصرفی مردم را تامین می‌کرد تا اینکه آسیاب بادی و آسیاب موتوری به این ده راه پیدا کردند و هم آب را از این آسیاب انداختند و هم رونق را.

۵- ایجاد مزارع
مزارع حجت آباد، آشتیان، همت آباد، نعمت آباد و نصرت آباد به همت بلند حضرات و با دست توانای استاد علی که استاد کار برجسته قنات [و اصالتاً اهل روستای محمّدیه نایین] بود در میان دریایی از ریگ ایجاد شد؛ چرا که آنان آبادانی در این سامان را وجهه ی همت خود قرار داده بودند و اعمالشان حجت این مدعاست.

نامهای مزارع مذکور همه پسوند آباد دارند، منهای آشتیان که متفاوت است؛ وجه تسمیه‌اش از این قرار است. ظاهرا در انتخاب مادرچاه برای ایجاد این مزرعه اختلافاتی مابین موسسین بروز می‌کند. چاه‌های متفاوتی توسط افراد مختلف حفر می‌شود. بالاخره بعد از بررسی‌های فراوان روی چاه محمد حاج عبدالله به توافق می‌رسند و با این انتخاب قهرها به آشتی تبدیل می‌شود. پس این مزرعه را آشتیان ‌نامیدند.

۶- حصار دشت
برای جلو گیری از آسیب شتران و هر حیوانی که به دور از چشم تیزبین دشتبان به حاصل دشت طمع داشت، با دیواری چینه‌ای آن را محصور کردند که بقایای آن هنوز باقیست.

برای ممانعت از هجوم ریگها که باد در اندک زمانی خروارها از آن را جابه جا می‌کرد پشت دیوار باغستان برج‌هایی کوتاه و نعلی شکل به نام «ریگ گردان» ساختند تا از هجوم ریگ‌ها به پشت دیوار باغها و نهایتا داخل آنها جلوگیری کنند. مشاهده آنها که هنوز باقی است خالی از لطف نمی‌باشد.

۷- غریب خانه
یکی از مصوبات شورای ده که هر روز صبح و عصر در خیابان و در کنار جوی آب تشکیل می‌شد احداث غریب خانه بود. پس با فاصله ای از قلعه و خیابان در ابتدای جاده خور اتاقکی با یک ایوان بنا کردند تا هیچ غریبه‌ای کنار خیابان نخوابد و در عین حال قرنطینه هم بشوند که حفظ سلامت مردم مد نظرشان بود.

آنها محل‌هایی را برای اتراق کاروانیان اختصاص دادند. به نام پی وال تا قافله سالار هر کجا که دلش خواست نتواند شترانش را بخواباند. چرا که این خود بی نظمی و آلودگی در پی داشت. امری که به مذاق حضرات خوش نمی‌آمد. شنیدم که فضولات شتران متعلق به کسی بود که آنروز آبیار بود. از این فضولات به عنوان کود در دشت استفاده می‌شد.

۸- آب انبار‌های صحرایی
مرگ تعدادی از مردم این سامان به علت تشنگی در صحاری بی آب و علف منطقه، خیّرینی پرهیزگار را که جز اندیشه‌ی آخرت و پروای دین، هیچ غایت دیگری نداشتند به چاره اندیشی واداشت. لذا دست به کار احداث آب انبار‌هایی شدند؛ حوض‌هایی که آب باران را ذخیره نموده، در طول سال مسافران و ره گم کردگان تشنه را سیراب میکرد و آنان را از مرگ نجات می‌داد. بانیان این عمل خداپسندانه عبارتند از:

۱- حوض شیخ حسن (دیمه کاری) که به سفارش برادرش شیخ محمد حسین در مسیر انارک با سه اتاق و یک ایوان ساخته شد.
۲- حوض حاج محمد رحیم (زاهدی) در مسیر مالرو انارک (چفت – مشجری)
۳- حوض عباسی (شهربانو عباسی جده مادری‌ام) در محل دربندو
۴- حوض علی (کربلایی علی افضل) عموی پدرم در محل پوزه وربند

بعد از احداث این آب انبار‌ها که در شعاع سه تا چهار فرسخی چوپانان قرار داشتند هیچ کس در بیابان‌های منطقه از بی آبی تلف نشد.

۹- احداث مسجد
یکی از کارهای بزرگی که شورای ده تصمیم به اجرای آن گرفت احداث مسجد بود. جایی که ایمان و زندگی با هم می‌آمیخت. آنان با دعوت از استاد سردار اردکانی که معماری مسجد ساز بود، بنای مسجد عظیم و شگفت انگیزی را آغاز کردند. زمین مسجد توسط محمد حاج عبدالله وقف شد. انبار میانه مملو از غله بود و سخاوتمندانه هزینه‌ها را پرداخت می‌کرد. استاد سردار با چند نفر بنّای یزدی که همراه خود آورده بود، شروع به کار کردند و با همکاری بنّا‌های بومی یعنی استاد محمد حسین نظریان (پدر خانمم) و استاد علی اصغر افضل (پدرم، کسی که دوازده هزار خشت را در یک روز کار می‌کرد) این بنای عظیم را که در آن زمان یک شاهکار بود احداث نمودند. بنایی که برای همیشه موجب مباهات چوپانانی‌ها گردید.

از بزرگواری شنیدم که میر هاشم خان صدریه طراح مسجد، حمام و حتی خیابان اصلی و کوچه‌ها بوده است. او از منظر وسیعی به دنیا می نگریست چرا که تجربیات فراوانی از سفر هایش به خارج از کشور کسب کرده بود. شرح حال این شخصیت برجسته که نقش فعالی در عمران و آبادانی این منطقه داشته است در این مقال نمی گنجد.

۱۰- امامزاده سید جلال الدین
که نمادی از تجلی اراده خداوند است. توسط استاد محمد حسین نظریان بر اساس خوابی که دیده بودند بنا گردید که در مقاله‌های اخیر به آن مفصل پرداخته شده و بنده‌زاده (امیر قاسم) در این باب مسموعاتش را با خلوص و خضوع به قلم آورده است. [توضیح: مقاله‌های مذکور در سایت و وبلاگهای وابسته به چوپانان در مهر و آبان ۸۹ منتشر شد]

۱۱- تاسیس دبستان
در منتها الیه خیابان در امتداد خانه‌های اربابی زمینی را به دبستان اختصاص دادند. سپس دبستان ستوده را نبش خیابان و ایراندخت را پشت آن بنا کردند و با ساختن این مدارس آموزش از مکتب خانه به دبستان انتقال یافت.

۱۲- غسالخانه
شورا تصمیم می‌گیرد که در ابتدای خیابان مزار و در راستای باغستان غسالخانه‌ای احداث کند. با وجود نیروی انسانی ارزان و آماده به کار، و انبار میانه دست و دلباز، پس در اندک زمانی غسالخانه نیز ساخته شد.

۱۳- باغ ملی
با تقاضای علی هنری مدیر دبستان ستوده و موافقت شورا، زمین وسیعی به منظور تامین زمین ورزش دانش آموزان به این امر اختصاص یافت و به باغ ملی شهرت یافت.

۱۴- بهداری
شورا زمینی را جهت احداث بهداری اختصاص داد. ولی از آنجا که ساختمان آن به بودجه دولتی وابسته بود بنای آن سالها به طول انجامید. در طول این سالها آقا بیکی در یکی از اتاق‌های منزلش بیماران را ویزیت می‌کرد. همان اتاقی که دارو‌هایش نیز در کف آن پخش بود. او اگر چه مدرک دانشگاهی نداشت و همه دانسته‌هایش تجربی بود، ولی خیلی‌ها جانشان را به او مدیونند.

۱۵- برق
شورا تصمیم می‌گیرد به منظور تامین روشنایی روستا از برق استفاده کند؛ لذا به برکت انبار میانه و خودیاری به شیوه همت عالی و مبلغی که مردم بابت انشعاب برق خانه‌هایشان پرداخت کردند، تیرها کاشته، سیم کشی انجام، موتور برق خریداری، و نصب شد و نیروی برق شبهایشان را مثل روز روشن کرد. شنیدم که بالاترین کمک دویست تومان بود که این رقم درشت در آن زمان متعلق به محمد علی جلالپور (رادیو) بود [محمد علی از آن رو به رادیو شهرت یافته بود که صدای وی گاه زیر و گاه بم بود]. البته باید اذعان کرد که در آن زمان روستاهای خیلی خیلی بزرگتر و پر جمعیت‌تر منطقه از نعمت برق محروم بودند.

منهای ساختمان جنگلبانی که علی رغم مخالفت‌های فراوان شورا در وسط خیابان بنا شد (همین ساختمانی که اکنون در صدد تخریب آن هستند) همه ساخته‌هایشان در عین کاربری مطلوب، زیبایی ده را به همراه داشت.

اقدامات ریز و درشت دیگری نیز داشتند، از جمله قنات آب شیرین ولی چون ذکر آنها به درازا می‌کشد پس به گفتاری دیگر در فرصتی جداگانه وامی‌گذارم.

ب: اوضاع اجتماعی
در بحث مدیریتی شاخص نسل اول حاج محمد علی رمضان بود. هم او که با الهام از پیشگویی محمد باقر همدانی -روحانی جلیل القدر جندق- به فکر تاسیس چوپانان افتاد. (میرزا محمد باقر قهی اصفهانی معروف به همدانی و شریف طباطبایی صاحب «کفایته المسائل»، آبادی بزرگی را در محل فعلی چوپانان که در آن زمان برهوتی بیش نبود، پیش بینی نموده بودند.)

شاخص نسل دوم که مدیریتشان شایسته کمال توجه است، عبد الرحیم زاهدی و شیخ مستقیمی بودند. البته در این جمع از عطوفت عبدالرحیم رحیمی نمی‌توان گذشت. (قصور مرا ببخشید اگر پیدایشان را دیدم که شاید در نهان تماشایی‌تر بوده‌اند؛ زیرا عوامل قدرتمندی پشت صحنه این درام بوده است.)

آنها به ما آموختند که چگونه می‌توان با وقار زندگی کرد. چه در فقر و چه در غنا. آنها زندگی را شناخته بودند و به آن عشق می‌ورزیدند. خداوند همه‌شان را قرین رحمت فرماید.

طبقات اجتماعی
همانگونه که گذشت، قاطبه مردم در دو طبقه ارباب و رعیت جای داشتند. علاوه بر این به مرور زمان طبقه دیگری به نام خوش نشین پا به عرصه وجود گذاشت و در میان آنها جا خوش کرد. آنان اقارب دو طبقه مذکور بودند. که به استخدام معدن نخلک در آمده و حقوق بگیر شدند. آنها چوپانان را بهترین محل برای اسکان خانواده خود تشخیص دادند. چرا که امکان رویش جوانه زندگی را داشت. جایی بود که آسمانش را می‌دیدند و آزار نمی دیدند. لذا با خرید زمین از شورا اقدام به ساخت منازلی برای خود کردند.

پیشه وران و صنعت گران از قبیل بقال، نجار، آهنگر، پینه دوز، حلاج [و پیشه‌هایی از این قبیل] را نیز می‌توان در این طبقه جای داد.
این سه طبقه بدون ایجاد کاست (سیستم تبعیض طبقاتی) با سلوکی مثال زدنی با هم و در کنار یکدیگر روزهای آفتابی و شبهای پر ستاره را سپری می‌کردند. اشتراک در معنویت وحدتی در میان آنان به وجود آورده بود که به رغم جدایی‌های ظاهری ارباب، رعیت و خوش نشین، همه و همه زن و مرد، پیر و جوان یکپارچه و خالصانه در مراسم عزاداری ماه‌های محرم و صفر شرکت می‌کردند. شکوه امروز مراسم عاشورا در چوپانان یادگاری بسیار ارزشمند از آن روزگاران است. نقش ارزنده روحانیان گرانقدر حاجی ریاض [حاج سید جعفر موسوی] و کربلایی سید حسین [موسوی] در این امر غیر قابل انکار است.

پاکی و صفای اخلاق و وجود بسیاری از صفات پسندیده در میان آنان که نتیجه خاص تعلیم و تربیت دینی است زبانزد خاص و عام بود و به حق وارثان آنان این مرام را تا به امروز پاس داشته‌اند.

اگر چه پاسگاه ژاندارمری در محل مستقر بود ولی به دلیل حس تعاون و همکاری صمیمانه و برادرانه ای که در میان این مردم وجود داشت، به ندرت اگر اختلافی پیش می‌آمد، از طریق کدخدا منشی بزرگان حل و فصل می‌گردید.

مشاغل در این برهه موروثی بود. بنّا زاده، بنّا می‌شد و نجّار زاده، نجّار و مقنّی زاده، مقنی؛ و چه افتخاری عظیم‌تر که صاحب حرفه پدر می‌شدند.

فرجام سخن
به طور کلی هدف از بیان این مطالب پاس داشت رنج‌هایی‌ست که این مردم اعم از ارباب، رعیت، استاد کار، بنّا، مقنّی، خشت مال، چرخ کش، لرد کش و کارگر در این منطقه از کره خاکی کشیده‌اند. کسانی که نه پرورده ناز بودند و نه کام؛ زحمت کشانی که در عرق سوزان تلاششان شستشو شده‌اند، که باید با صدایی رسا عظمت این شخصیت‌ها را که این چنین بی رنگ شده و به فراموشی سپرده می‌شوند بیان کرد و نقش سازنده‌شان را اعلام نمود که الگو‌های برجسته ای بودند. از حضرت محمد صلی الله علیه و آله نقل است که فرمودند: کسی که سپاس مردم ندارد سپاس خدا را نخواهد داشت.

گفتنی فراوان است و فراوان‌تر همت بلند انسانهایی است که این همه را در فرصتی کمتر از هفتاد سال که می‌توان در دو نسل جمع بندی کرد آفریده اند، که تک تکشان لایق تعظیمی تمام قدند. هر قطره‌ای که از این آب در دشت فرو می‌رود یا از گلویی از بندگان خداوند، حسناتی برای این جمع نوشته خواهد شد.

با این باور که بشر عجب شاهکاری است، در عقل و دانش چقدر شریف، و در قوه استعداد چگونه بی انتها، گفتارم را به پایان می‌رسانم. گفتاری که به آنچه می‌نازیدم استوار کردم، اندیشه‌ام را به آنچه به آن احساس غرور می‌کردم تکیه دادم، و با آن احساسات نیک را بیدار کردم.

مهدی افضل
آذر ۱۳۸۹ - اصفهان

()
  موضوع: مقاله و شعر ،  نوشته شده در تاریخ دوشنبه 8 آذر 1389 ساعت 04:40 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی
قرار است انشاء الله روز جمعه این هفته (دوازدهم آذر)، کاروانی جهت حمل ضریح مطهر امامزاده سید جلال الدین چوپانان، از اصفهان به نایین و سپس به انارک و در نهایت به چوپانان حرکت کند. این کاروان ساعت ۵:۳۰ صبح از اصفهان حرکت کرده و در نایین برای پیوستن کسانی که از یزد و تهران و سایر شهرها، عازمند توقف کوتاهی خواهد داشت.
برای هماهنگی و نیز نصب «پارچه نوشته» بر روی ماشینهای خود جهت همراهی با کاروان، با آقای شمس الدین کلانتری تماس بگیرید.
شماره تماس آقای شمس الدین کلانتری: ۰۹۱۳۱۱۱۹۷۸۰
()
  موضوع: رویدادهای ویژه ، خبرهای عمران و آبادی ،  نوشته شده در تاریخ دوشنبه 8 آذر 1389 ساعت 03:54 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی
درگذشت رضا مرتضوی [X]
دوشنبه 8 آذر 1389

شادروان رضا مرتضوی فرزند حسن ملا حیدر، روز جمعه پنجم آذر در جندق درگذشت و روز یکشنبه نیز در همانجا به خاک سپرده شد. روحش شاد و یادش گرامی باد.

()
  موضوع: درگذشتگان ،  نوشته شده در تاریخ دوشنبه 8 آذر 1389 ساعت 02:56 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

پیرو خبری که قبلاً در مورد شجره نامه امامزاده درج شد، طی مکاتبه‌ای با مسئولین ذیربط در آستان قدس رضوی، نحوه دریافت شجره نامه را به شرح زیر اعلام کرده‌اند:

به نام خدا

مراجعه کننده محترم، پژوهش لازم برای ارائه شجره نامه امامزاده، نیازمند مدارک زیر می‌باشد:

1. درخواست کتبی ممهور به مُهر اداره اوقاف شهر یا شورای اسلامی محل.
2. ارائه اسناد و مدارک از قبیل:اسناد موقوفات امامزاده، کپی شجره نامه یکی ازسادات منطقه و شجره نامه قبلی امامزاده درصورت موجود بودن.
3. ارائه چند قطعه عکس از: سنگ مزار، ضریح و بقعه امامزاده.
4. ارسال اطلاعات شفاهی سالمندان منطقه درخصوص نام و نسب امامزاده.
5. تعیین دقیق موقعیت جغرافیایی محل امامزاده.
6. تبیین تاریخچه بنای مقبره، ضریح های قدیم و جدید و هر گونه ساخت و سازهای ایجاد شده در پیرامون امامزاده.
7. ارسال هر گونه سند و مدرکی که بتواند در شناسایی امامزاده و بُقعه آن سودمند باشد.

پس از تهیه، مدارک فوق را همراه نامه درخواستی، به آدرس زیر ارسال فرمایید:

آدرس:
مشهد - حرم مطهر، دوربرگردان طبرسی، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
صندوق پستی 366–91735

تلفن:
10-05112232501   داخلی 271 و 272

دورنگار:
05112230005

ایمیل:
tarajem@islamic-rf.ir
(ارسال مدارک ازطریق اینترنت به نشانی ایمیل نیز امکان پذیر می‌باشد.)

مدیر گروه تراجم و انساب
غلامرضا جلالی

()
  موضوع: عمومی ،  نوشته شده در تاریخ یکشنبه 7 آذر 1389 ساعت 01:57 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی
پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، بمنظور افزایش آمادگی جسمانی محیط بانان زیستگاههای یوز و تقدیر از زحمات آنها در حضور مقامات عالی  دولت محترم و سازمان حفاظت محیط زیست، یک مسابقه دو صحرانوردی به مسافت 4000 متر در محل پارک طبیعت پردیسان بین محیط‌بانان زیستگاههای یوز، خبرنگاران حوزه محیط زیست و تشکل های غیر دولتی، برگزار کرد. در همین راستا دو نفر از محیط‌بانان پناهگاه حیات وحش عباس آباد (حلوانی - امیریان) در این مسابقه شرکت کردند و از بین 35 نفر شرکت کننده، موفق به کسب مقام های چهارم و هفتم شدند.
()
  موضوع: محیط زیست ،  نوشته شده در تاریخ یکشنبه 7 آذر 1389 ساعت 12:01 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

آقای عباس زاهدی، در پی مقاله «چرا خورشید چوپانان رو به افول است» که هفته قبل در سایت منتشر شد، مقاله‌ای با عنوان «یاد باد آن روزگاران یاد باد» نوشته‌اند که آنرا [با اندکی ویرایش] در اینجا می‌بینید.

یاد باد آن روزگاران یاد باد

در سایت چوپانان مطلبی را خواندم به قلم دوست عزیز و دانشمندم محمد مستقیمی با عکسی از مرحوم شیخ و مرحوم ابوی (عبدالرحیم زاهدی) تحت عنوان چرا خورشید چوپانان رو به افول است؟ مرا به اندیشه واداشت و به ناچار از بین علل عدیده‌ای که در این باب به نطرم رسید یکی را که خودم شاهد و ناظر آن بودم انتخاب کردم  که در اینجا به تشریح و توضیح آن میپردازم.

نپندارید که فقط در مرکز و پایتخت ایران مجلس شورا از بیش از یکصد سال قبل وجود داشته بلکه نیاکان و گذشتگان ما نیز با فکر خود و یا با تقلید از حکومت، مجلس شورا داشته‌اند که از اهمیت ویژه‌ای در زمان خود بر خوردار بود و متاسفانه امروزه دیگر نه نمایندگانی از آن قوم  به جا مانده و نه مجلسی که در آن شور و تصمیم برگزار گردد. [توضیح: اولین مجلس شورا در زمان مظفرالدین شاه و در تاریخ ۱۵ مهر ۱۲۸۵ تشکیل شد.]

یادم هست که در طول سال و در ایام بهار و تابستان که روزها بزرگتر بود محل این مجلس در ابتدای کوچه مسجد زیر درختهای توت مرحوم محمد حاج عبدالله برگزار میشد و در فصل پائیز و زمستان که روزها کوچک و شبها دراز بود شب نشینی دوره برقرار می‌شد. به این ترتیب که هر شب در منزل یکی از مالکین به طور بسیار ساده و با پذیرایی مختصر چای، مجلس برگزار می‌شد و تا پاسی از شب ادامه می‌یافت. من حدود چهار و یا پنج ساله بودم که همراه پدرم در بیشتر این شب نشینی ها حضور می‌یافتم و حتی یک شب هم مجلس را به آخر نرساندم، یا نیمه کاره باید پدرم من را به خانه برمیگرداند و یا در مجلس خواب میرفتم که باز هم وبال تن مرحوم ابوی بودم.

یادم هست که در این مجالس آنقدر احترام بزرگترها را واجب میدانستند که امکان نداشت خدای ناکرده شخص کم و سن و سالی بالا دست بزرگتری بنشیند و یا روی حرف او حرفی بزند و تا آنجا که حضور ذهن دارم و حافظه طفولیتم اجازه میدهد تمام سخن مجلس در حول و حوش آبادانی چوپانان و حجت آباد و آشتیان بود، اعم از قنوات، مدارس و مسجد و ادارات مختصری بود که در چوپانان دایر شده بود؛ و چه تصمیمات خوب و عاقلانه و مترقی که در این مجالس گرفته میشد و به منظور اجرا به کدخدا که مدیر انبار میانه نیز بود ابلاغ میگردید. مصوبات احتیاج به صورت جلسه نیز نداشت و همان تصمیم جمع کافی بود؛ به جز مواردی که با دولت سر و کار داشت که بایستی نوشته و امضا میشد که نوشتن این متون نیز همیشه به خط مرحوم پدرم (مرحوم عبد الرحیم زاهدی) تحریر میگردید، زیرا هم خطی بسیار خوش داشت و هم انشایی زیبا. نوبت به امضا که میرسید تعارفات شروع میشد و امکان نداشت امضای فردی کم سن و سال، بالاتر از امضای افراد مسن حاضر در جلسه قرار گیرد. پدرم به جهت سن و سال امضایش در ردیف پنجم و یا ششم قرار میگرفت و معمولا ذیل هر نامه حدود بیست تا سی امضا نقش می‌بست.

این شب نشینی‌ها و تشکیل این مجالس شورا تا نزدیک عید یعنی پایان زمستان همه شب دایر بود و چکیده تصمیمات این مجالس، چوپانان و حجت آباد و آشتیانی است که در آن روزگاران دیدید و امروز با رفتن آن بزرگان و نداشتن جانشینان خلفی چون خودشان سرنوشت این سه روستا را شاهدید.
در آن روزگاران روستای حجت آباد و آشتیان مدرسه مختلط پسرانه و دخترانه داشت، سپاه دانش داشت، روحانی داشت. هر روستا بیش از صد و یا صد و پنجاه نفر سکنه داشت و نه چون امروز که به روستاهایی زلزله زده و متروک و خالی از سکنه تبدیل گردیده است.

یادم هست حدود 50 یا 55 سال قبل برای مدت کوتاهی پاسگاه ژاندارمری چوپانان برچیده شد که با سعی و کوشش همین بزرگان و با نامه پراکنی و شکواییه مجدداً پاسگاه در چوپانان دایر گردید. روزی که برای افتتاح مجدد پاسگاه یکی از صاحب منصبان ژاندارمری که نمیدانم درجه اش چه بود از اصفهان به چوپانان آمد، در منزل ما به پدرم و مرحوم شیخ میگفت این روستاها که نیاز به پاسگاه ندارد، ما بررسی کردیم در طول یک سال حتی یک پرونده هم به دادگاه نائین ارجاع نگردیده و یا یک مورد هم مرافعه یا سرقت و یا تجاوزی صورت نگرفته، پاسگاه برای چه نیاز دارید؟ بگذارید ماموران به جاهایی که نیاز هست منتقل گردند که وجودشان مفید واقع گردد.  شما که از مردمانی فهیم و با شعور برخوردارید و اگر مختصر اختلافی هم بروز نماید خودتان با کدخدامنشی حل و فصل می‌نمائید، پس این همه نامه پراکنی و تقاضا چیست؟ در هر حال پاسگاه حداقلی دوباره دایر نمودند و رفتند. این مطلب را بدین جهت نوشتم تا با وضع امروز چوپانان و حال و هوای حاکم بر آن مقایسه فرمائید که با وجود پاسگاه مقتدر و بزرگ چه اتفاقاتی حادث میگردد.

بزرگان چوپانان از ابتدای تاسیس این روستا به فکر مدرسه و آموزش بودند و مردم را فهیم و با سواد و با فرهنگ تربیت کردند و این یکی از علل اصلی شاخص بودن آن زمان چوپانان بود. ولی حیف و صد حیف که آن بزرگان با روی در نقاب خاک کشیدن جانشینی از خود باقی نگذاردند و شاید اگر امروز خود آنان نیز در قید حیات بودند دیگر زمانه اجازه آن مدیریت را به آنان نمیداد و این سرنوشت محتوم این روستاها بود.

خلاصه از این باب داستانها زیاد به یاد دارم و فقط یک مورد را بیان نمودم تا پاسخی باشد به علل عدیده‌ای که منجر به پسرفت این سه روستا گردید و امروز به جهت ضعف مدیریت و نبودن تصمیم گیرنده‌ای فهیم و انتخابهایی بر اساس شعار و نه شعور، و نیز بوروکراسی و علل دیگر، ستاره چوپانان رو به افول نهاده است، و بهتر است از خواب غفلت بیدار شویم و تا غروب ننموده چوپانان را در یابیم. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...

عباس زاهدی
یزد
89/9/7

()
  موضوع: مقاله و شعر ،  نوشته شده در تاریخ یکشنبه 7 آذر 1389 ساعت 11:04 ق.ظ
نویسنده: سعید مالکی

با حضور امام جمعه اصفهان و جمعی از مسئولان استان و شهرستان نایین، حوزه علمیه بزرگ علامه نایینی روز پنجشنبه مصادف با عید غدیر افتتاح شد. حدود 13 میلیارد ریال برای ساخت و آماده‌سازی حوزه علمیه میرزای بزرگ نایینی هزینه شده است. طباطبایی‌نژاد مدیر حوزه علمیه اصفهان گفت: در حال حاضر در سطح دنیا طلبه شیعه بسیار کم است و در این زمینه نیاز اساسی داریم چرا‌که در سال 83 تنها در پاکستان حدود یک میلیون طلبه وهابی پذیرش شده و فقط 70 هزار سنی از افغانستان ثبت‌نام کرده‌اند در صورتی که تعداد روحانی شیعه در کل جهان به 100 هزار نفر نمی‌رسد. طباطبایی نژاد تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 8 هزار طلبه در حوزه علمیه اصفهان مشغول به تحصیل هستند که در چهار سال قبل این تعداد کمتر از 4 هزار نفر بود. (برگرفته از:سایت نایین نیوز)

()
  موضوع: خبرهای منطقه ،  نوشته شده در تاریخ شنبه 6 آذر 1389 ساعت 05:06 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی
حاجیه خانم چمانه هنری همسر مرحوم علی اکبر رنجبر صبح امروز از سفر حج تمتع به کشور بازگشتند و در اصفهان مورد استقبال خویشان و آشنایان قرار گرفتند. [خبر از: مصطفی مراد]
()
  موضوع: مسافرت و زیارت ،  نوشته شده در تاریخ شنبه 6 آذر 1389 ساعت 03:07 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

داماد: آقای نوید کلانتری فرزند غلامعلی
عروس: دوشیزه نبی اهل اصفهان
زمان: پنجشنبه ۱۳۸۹.۹.۴ (عید غدیر)
مکان: اصفهان
برای ایشان آرزوی خوشبختی و شادکامی داریم.

()
  موضوع:  نوشته شده در تاریخ جمعه 5 آذر 1389 ساعت 05:11 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

حاج عبدالحسین جلالپور و همسرش حاجیه بتول جلالپور امروز از سفر حج بازگشتند و امروز در یزد مورد استقبال خویشان و آشنایان قرار گرفتند.

()
  موضوع: مسافرت و زیارت ،  نوشته شده در تاریخ جمعه 5 آذر 1389 ساعت 03:12 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی
مجتمع رفاهی نگین کویر امروز مصادف با عید غدیر افتتاح شد. برای ساخت این مجتمع که به همت آقای داوود زکریایی انارکی ساخته شده تاکنون حدود چهار میلیارد ریال هزینه شده است و علاوه بر رستوران دارای امکانات گوناگون از قبیل سالنهای پذیرایی و فروشگاه میباشد و در طی چند ماه آینده کارخانه یخ آن نیز راه اندازی خواهد شد. این مجتمع در ابتدای انارک جنب کمپ گردشگری واقع شده و از همین روز افتتاح مشتریان و بازدید کنندگان زیادی را به خود جذب کرده است.
[خبر از: حسن کافی و داوود زکریایی]
()
  موضوع: خبرهای منطقه ،  نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 4 آذر 1389 ساعت 05:16 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی
 تعداد کل صفحه‌ها: (5) 1 2 3 4 5
۱۶ آذرماه ۱۳۸۹
روز اثبات وجود یوز در زیستگاه
حیات وحش عباس آباد

یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش عباس آباد

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات